Then-White House National Security Advisor Michael Flynn at a joint news conference between Canadian Prime Minister Justin Trudeau and US President Donald Trump at the White House in Washington, DC on 13 February 2017.

Image copyright
Reuters

Image caption

ABC’s incorrect report on Michael Flynn (pictured) hit US stock markets

US news network ABC has suspended its chief investigative reporter after he made a “serious error” about Donald Trump’s former top aide, Michael Flynn.

Brian Ross reported Mr Trump was a candidate when he directed Michael Flynn to make contact with Moscow.

After his report, stock markets fell. But he later clarified that the orders came when Mr Trump was president-elect.

An inquiry is under way into the actions of Mr Trump’s inner circle before he took office.

US intelligence agencies believe Russia tried to sway the election in favour of Trump and a special counsel is looking into whether anyone from his campaign helped.

On Friday, Mr Trump’s sacked national security adviser Michael Flynn pleaded guilty to lying to the FBI about his contacts with Russian officials prior to the president’s inauguration in January.

As part of a plea bargain, Mr Flynn agreed to co-operate with special prosecutor Robert Mueller’s investigation into possible collusion between the Trump campaign and Russia ahead of the 2016 election.

US intelligence agencies have already concluded that Russian President Vladimir Putin directed a state effort to influence the US election in favour of Mr Trump.

Brian Ross’s special report was aired after Mr Flynn’s plea deal was announced on Friday.

Quoting a single anonymous source, it said he was prepared to testify that Mr Trump had directed him to make contact with Russian officials when he was still a candidate for the presidency.

If found true, the claim would have conflicted with the president’s previous comments on the issue.

Off the back of the report, Wall Street’s main indexes fell by more than one percent.

In a later edition of ABC’s World News Tonight, Mr Ross clarified that his source had in fact said that Donald Trump’s orders came during the presidential transition, after the election had taken place.

“It was shortly after the election that President-elect Trump directed Flynn to contact Russian officials on topics that included working jointly against ISIS (so-called Islamic State),” he said.

But the news network was criticised for simply clarifying the error and was later forced to issue a full correction.

President Trump was quick to praise the move, and suggested the report was part of a “fake news” agenda set against him.

Mr Ross, 69, also took to Twitter to comment on the mistake, saying: “My job is to hold people accountable and that’s why I agree with being held accountable myself.”

The journalist has been criticised in the past for previous errors, including suggesting that the gunman in a mass shooting at a cinema in Colorado had a connection to the conservative Tea Party group.